Zasada 15 minut, czyli od teorii do praktyki

Dostaję sporo zapytań o to, jak zmotywować się do codziennego dbania o dom i do wprowadzenia na stałe rutyny sprzątaniowej. Wiele osób zna dobrze zasady utrzymania porządku w teorii, ale ma problemy z praktyką. Jest to całkowicie zrozumiałe - każdy z nas ma inny styl życia, inne mieszkanie, inną sytuację rodzinną. Dla takich osób proponuję, na sam początek, wypróbowanie zasady 15 minut.

Znasz sytuację, gdy zaczynasz sprzątać szufladę wysypując z niej całą zawartość i po chwili łapiesz się na tym, że od kilku minut trzymasz w ręce jeden i ten sam obiekt? Natrafiłaś na pierwszy rysunek swojego dziecka lub na zdjęcia ze ślubu swoich rodziców i zanurzyłaś się w objęciach wspomnień, zapominając, że w zasadzie to miałaś zrobić porządek. Pozwalasz się rozpraszać, sprawdzając co chwilę telefon lub komputer. To, co mogłabyś zrobić w kilka chwil zajmuje ci często pół godziny lub więcej, a twoja niechęć do sprzątania rośnie.
Zawsze powtarzam, by podchodzić do sprzątania zadaniowo: START - PRACA - KONIEC. Stuprocentowe skupienie i zwinne, szybkie wykonywanie czynności sprawia, że nim się obejrzymy, praca jest wykonana, a my możemy poświęcić się relaksowi.


Czym jest zasada 15 minut?


Jeśli pamiętasz mój post o rutynie sprzątaniowej, to na pewno widziałaś listę zadań do wykonania każdego dnia. Spróbuj zmodyfikować je tak, aby pasowały do twojego domu i stylu życia. Nie każdy dom wymaga codziennego odkurzenia podłóg, więc z powodzeniem możesz to robić co drugi dzień lub rzadziej. 
Nastaw zegarek na 15 minut i zacznij wykonywać po kolei wszystkie zadania z listy. Skup się na pracy, poruszaj się szybko i nie pozwól, by cokolwiek cię rozpraszało. Po 15 minutach, gdy usłyszysz alarm timera, zakończ sprzątanie. Zobacz, ile udało ci się zrobić w ciągu tych 15 minut. Prawdopodobnie będziesz zaskoczona, że w tak krótkim czasie ogarnęłaś prawie cały dom. Osiągniesz więcej, gdy poprosisz innych członków rodziny o pomoc. Jeśli twoje mieszkanie jest duże, możesz wydłużyć czas sprzątania do 20-25 minut, ale staraj się nie przekroczyć 30 minut dziennie.
Zasada 15 minut jest idealną metodą na wprowadzenie rutyny sprzątaniowej i zmotywowanie się do regularnego dbania o dom. Nie obciąży cię psychicznie, ani fizycznie, za to podbuduje i udowodni, że niewiele czasu i wysiłku potrzeba, by cieszyć się czystym domem każdego dnia!  

28 komentarzy:

  1. a jak z rzeczami tzn szafka na wszystko????? gdzie 15 min to malo i no zaczynamy i nie wiemy jak ...............

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisalam - mozesz wydluzyc ten czas w zaleznosci od potrzeby, jedyna wazna zasada jest, aby sie uwijac szybko i nie roztkliwiac nad kazdym papierkiem! W szafce/szufladzie na wszystko tez powinnismy trzymac rzeczy uporzadkowane w pewnych kategoriach by latwiej je znalezc.

      Usuń
  2. Ja wprowadziłam zasadę 20 min (2 razy po 10 min - rano i popołudniu)- inspirując się Twoją postawą. Ale mój dom nie wygląda tak jak bym chciała. Czy to kwestia tego, że za mało czasu poświęcam, czy może zbyt mała wprawa (chodzi na przykład o kolejność w jakiej to wykonuje). Mam małe mieszkanie 2 pokoje z aneksem kuchennym i łazienkę. Masz może rady jak pewne czynność przyśpieszyć, ułatwić, bądź zrobić wcześniej? Coś, co sprawi, że jakiś obowiązek zniknie lub znacznie straci na czasie wykonywania (jak trzepanie i dobre rozwieszenie ubrań po praniu skraca prasowanie)?

    Bardzo fajny i ciekawy blog, z przyjemnością się go czyta, jak i również ogląda Twoje filmy. Życzę również tyle siły i wspaniałych pomysłów oraz zapału przy dalszym tworzeniu / pisaniu. Pozdrawiam serdecznie, Magdalena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno mi powiedziec, gdzie tkwi blad, bo to wszystko zalezy od tego jak duza masz rodzine, czego wymaga twoj dom i jakie zadania wykonujesz na codzien. Ja robie pranie max 2x w tygodniu, a prasuje jeszcze rzadziej, bo moje ubrania tego nie wymagaja. Koszule moj narzeczony prasuje sobie sam, wiec ten problem juz mi odpada ;) Tez staram sie nie przesadzac - w rutynie chodzi o to, by mieszkanie posprzatac powierzchownie, a nie sterylnie. Jak skracam czas niektorych czynnosci? Wypakowuje zmywarke rano, podczas gotowania wody na herbate, wycieram umywalke myjac zeby (oj my kobiety to potrafimy ;)), sprzatam kuchnie na biezaco podczas gotowania, tak, ze po kolacji pozostaje jedynie zmycie naczyn, sciele lozko na szybko - poprawienie poscieli + dekoracyjna narzuta (jakies 40 sekund roboty) itp. Powodzenia :)

      Usuń
  3. Teoria to taka siostra teorii... nie zawsze się kochają :) Czytałaś może http://www.empik.com/magia-sprzatania-kondo-marie,p1105964587,ksiazka-p pomysły Marie Kondo na sprzątanie? Co o nich sądzisz?

    Pozdrawiam wrocławsko ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mialam jeszcze tej ksiazki w rece, ale duzo o niej slyszalam i mam nadzieje, ze niedlugo ja dorwe :) Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Świetny wpis -- jak zawsze! Myślę, że sporo osób, które nienawidzą kilkugodzinnego sprzątania w sobotę bardzo skorzystają dzięki Twoim radom... Nie wiem czy też tak masz, ale ja dzięki temu, że sprzątam codziennie czuję się bardziej zmotywowana i tak pozytywnie naładowana energią (wizja tej wolnej soboty swoje robi :) ).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubie bardzo przebywac w czystym domu, to mnie mobilizuje do pracy bardziej niz balagan, czuje sie wtedy bardziej aktywna i wiecej mi sie chce :)

      Usuń
  5. Ja stosuję zasadę 20 minut na codziennie ogarnianie domu i wychodzi póki co regularnie. Jeżeli mamy zagracone szafki, szuflady czy inne miejsca, to najlepiej poświęcić jeden dzień na zrobienie wszystkiego. U mnie ta zasada się sprawdziła i później nie musiałam się martwić, że jeszcze jutro czy pojutrze czeka mnie kolejne generalne ogarnianie :) Ale masz wielką rację! Każdy prowadzi inny tryb życia i ma inny sposób na zmotywowanie się. Ważne, by znaleźć sposób idealny dla nas i go wprowadzać w życie :) Kolejny, doskonały post! 👏😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokladnie, wiem, ze duzo osob takie jednorazowe calodziennie odgruzowywanie domu bardzo deprymuje i meczy, wiec wola to robic malymi kroczkami, ale ja zwykle tez ide za ciosem! ;)

      Usuń
  6. Kochana, jakieś wskazówki jak wyczyścić bardzo brudne (bądźmy szczerzy upier*olone :) ) drzwi od kabiny? Próbowałam octu z wodą, ale kamienia jest tyle, że człowieka zza szyby nie widać. :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaski
    Od 2 dni oglądam Twoje filmiki a przy tym szoruję kabinę prysznicową, wykorzystuje miksturki octowe i pragnę cieszyć się porządkiem każdego dnia. Nie mogłam się powstrzymać by sprzątać tylko 15 min dziennie jakąś część swojego mieszkania.
    Ale od jutra obiecałam sobie pilnować się 20 min.
    Moja rutyna wieczorna: gary-->psik psik zlew, a kysz kamieniu i osadzie��, odkurzanie. Za jakiś czas wprowadzę rutynę popołudniową, czyli 10 min dla łazienki.
    Nie wiem jak to zrobiłaś ale dałaś mi powera nie tylko do kwadransowego sprzątania ale do zaplanowania swojego życia na nowo z głową i planem.
    Nie zapominaj o nas bo masz talent który umiesz świetnie i rzecZowo przekazać.
    Powodzenia Kochana

    Pozdrawiam
    Magdalena z mężem dwoma psami i trzema chomikami na 42m2��
    Buźka

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaski
    Od 2 dni oglądam Twoje filmiki a przy tym szoruję kabinę prysznicową, wykorzystuje miksturki octowe i pragnę cieszyć się porządkiem każdego dnia. Nie mogłam się powstrzymać by sprzątać tylko 15 min dziennie jakąś część swojego mieszkania.
    Ale od jutra obiecałam sobie pilnować się 20 min.
    Moja rutyna wieczorna: gary-->psik psik zlew, a kysz kamieniu i osadzie��, odkurzanie. Za jakiś czas wprowadzę rutynę popołudniową, czyli 10 min dla łazienki.
    Nie wiem jak to zrobiłaś ale dałaś mi powera nie tylko do kwadransowego sprzątania ale do zaplanowania swojego życia na nowo z głową i planem.
    Nie zapominaj o nas bo masz talent który umiesz świetnie i rzecZowo przekazać.
    Powodzenia Kochana

    Pozdrawiam
    Magdalena z mężem dwoma psami i trzema chomikami na 42m2��
    Buźka

    OdpowiedzUsuń
  9. Czasami te 15 minut siedzi się na kanapie i przegląda głupoty na internecie a tak na prawdę wystarczy chwila i mamy ładnie ogarnięty dom i spokój na kilka dni :) Dobra robota

    OdpowiedzUsuń
  10. Polecamy Sprzątanie Deluxe (www.sprzataniedeluxe.pl) - to zespół fachowców, którzy pomogą zaoszczędzić sporo pieniędzy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Z samym sprzątaniem to może nie mam wielkiego problemu, gorzej z utrzymaniem stanu z "tuż po posprzątaniu" na dłużej. I nie chodzi o brud, tylko różne rzeczy leżące nie tam gdzie powinny. Zaczynam wierzyć w teorię, że porządek trzeba robić, a bałagan robi się sam.
    Pozdrawiam. Czarownica z piernikowej chatki

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetne sposoby na to, aby dowiedzieć się, jak super sprzątać. Dzięki temu na pewno wszystko pójdzie dużo szybciej. Według mnie zdecydowanie warto sobie pomagac w sprzątaniu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetna zasada muszę ją wykorzystać w praktyce, bo wydaje mi się, że cały czas sprzątam a efektu nie ma.

    OdpowiedzUsuń
  14. Naprawdę ciekawe sposoby. Myślę, że też muszę pomyśleć nad ich wprowadzeniem w swoje życie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Fajne i przystępne sposoby. Według mnie każdy powinien je poznać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Super sposoby. Uważam, że każdy powinien je znać

    OdpowiedzUsuń
  17. Polecamy firmę Nomal www.nomal.waw.pl/. Wiedza i doświadczenie widać gołym okiem. Zawsze czyściutko.

    OdpowiedzUsuń
  18. 50 years old Software Engineer I Dolph Cater, hailing from La Prairie enjoys watching movies like Song of the South and Air sports. Took a trip to Cidade Velha and drives a Ferrari 250 LM. sprawdz post po prawej

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie słyszałam wcześniej o tej zasadzie. Myślę, że to świetny sposób na utrzymanie porządku w domu.
    https://kobietawielepiej.pl/

    OdpowiedzUsuń
  20. Czasami nie trzeba poświęcać wcale dużo czasu na codzienne porządki, te pół godziny dziennie to już odpowiedni czas aby zadbać o blaty, podłogi, uporządkować łazienkę. A dopiero raz w tygodniu poświęcić na sprzątanie więcej czasu.

    OdpowiedzUsuń
  21. Uważam, że takie czynności jak sprzątanie należy sobie ułatwiać. Dobrym pomysłem może być więc zakup maszyn, które nam to sprzątanie ułatwią. Takie maszyny mogą przydać się nie tylko do sprzątania profesjonalnego - ale także na przykład w gospodarstwie domowym. Warto więc wiedzieć, gdzie można je znaleźć.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Lavendova , Blogger