Rutyna sprzątaniowa - dlaczego i jak ją wprowadzić?

Rutyna - to słowo w języku polskim ma wydźwięk raczej negatywny, choć w przypadku dzisiejszego tematu, jest to czysta kalka z języka angielskiego (ang. "routine").
Oprócz typowych skojarzeń, takich jak nuda, powtarzalność, monotonia i przewidywalność, rutyna niesie ze sobą szereg pozytywów.
Wyobraź sobie sportowca, który przestaje trenować i rezygnuje ze swoich stałych i regularnych treningów. Czy jego forma będzie taka sama, jak forma jego kolegi, który kontynuuje codzienną pracę nad swoim ciałem?
Podobnie jest z naszym domem. Jeśli poświęcasz mu czas każdego dnia, regularnie sprzątasz i pozbywasz się zbędnych rzeczy, nigdy nie nastanie w nim bałagan. Ale spróbuj przestać sprzątać choćby na kilka dni ;)

Od paru lat jestem zagorzałą zwolenniczką sprzątaniowej rutyny. Pomaga mi ona utrzymać w domu porządek, oszczędzić czas, sprawia, że mam wolne weekendy i nie muszę poświęcać kilku godzin na dokładne posprzątanie całego domu, a co najlepsze - dzięki niej, nie boję się niezapowiedzianych gości.

Aby wprowadzić sprzątaniową rutynę, powinnaś najpierw doprowadzić swój dom do porządku. Na nic się zda zmycie blatów, jeśli dalej będą one zagracone. Pozbądź się więc wszystkich rupieci, odgruzuj szafki, szuflady i powierzchnie mebli. Stań się minimalistką! Gdy twój dom będzie już czysty, możesz zacząć kreować swoją własną rutynę, dostosowaną do twojego stylu życia, tak, aby pomogła ci ona utrzymać porządek na stałym poziomie. Inaczej będzie wyglądać rutyna mamy trójki dzieci, a inaczej singielki, dlatego zachęcam, abyś sama znalazła swój złoty środek. Jeśli jest taka możliwość, wprowadź rutynę poranną i wieczorną. Jeśli jednak pracujesz i nie masz czasu rano na ogarnięcie domu, ogranicz się do pościelenia łóżka, posprzątania po śniadaniu i odłożenia kosmetyków oraz przyborów toaletowych na miejsce. Resztę możesz wykonać wieczorem.



Oto lista zadań do wykonania każdego dnia:

* Pościelenie łóżek
* Odłożenie kosmetyków i przyborów toaletowych na miejsce
* Przetarcie umywalki
* Przetarcie sedesu i wyczyszczenie środka sedesu za pomocą szczotki do wc
* Spłukanie wanny lub brodzika po kąpieli oraz wytarcie kranów
* Zamiecenie podłogi w łazience
* Umycie naczyń lub odłożenie ich do zmywarki
* Odłożenie sprzętów kuchennych i produktów spożywczych na miejsce
* Schowanie resztek po obiedzie/kolacji do lodówki lub zamrażalki
* Wytarcie blatów w kuchni
* Wytarcie stołu jadalnianego
* Umycie zlewu
* Zamiecenie lub odkurzenie podłóg w przedpokoju i kuchni (oraz ewentualne ich umycie)
* Poprawienie poduszek na kanapie w salonie, złożenie i odłożenie na miejsce pledów, koców itp.

Wykonanie powyższych czynności pozwoli ci utrzymać kontrolę nad swoim domem. Jeśli będziesz uwijać się sprawnie, nie pozwolisz by telefon, komputer lub inny członek rodziny cię rozpraszał, sprzątanie nie zajmie ci więcej niż 20-30 minut dziennie. Dla dokładnego zobrazowania, czym jest rutyna sprzątaniowa, zapraszam cię do obejrzenia moich filmów:


Moja wieczorna rutyna



Moja poranna rutyna


Koniecznie daj mi znać w komentarzach czy stosujesz sprzątaniową rutynę i jak się u ciebie sprawdza!

32 komentarze:

  1. Witaj Lawendowa bardzo podoba mi sie Twoj blog ,ja tez jestem bardzo pedantyczna osoba i zawsze szukam pomyslow jak skutecznie i szybko posprztac,twoja rutyna jest super tez tak robie ,ja jeszcze wieczorem na stole przygotowuje wszystko na sniadnie np .tabletki ,talerz ,kubki,sztucce i gdy robie tosty np toster a ze herbate robie w termosie to go klade ,gdy rano wstane tylko robie sniadanie tak sie przyzwyczailam .Bardzo prosze o wiecej porad :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rewelacyjny pomysl z tym przygotowaniem wszystkiego na sniadanie wieczorem, prawdziwa perfekcyjna pani domu :)

      Usuń
  2. Powodzenia! Jesteś moją wielką inspiracją. xxx

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja cały czas staram się ogarnąć z tym sprzątaniem, ale ciężko. Odkąd zostałam mama i jeszcze mam kudlacza w domu to ciężko mi z tym wszystkim na bieżąco. A znowu przychodzi weekend mąż z dzidzia a ja sprzątam jak szalony i potem brak sil dla rodziny 😓, cóż muszę te rutynę jednak jakoś wprowadzić będzie latwiej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wlasnie tak wyglada tydzien wiekszosci mam! Trzeba to przelamac i byc systematyczna by w weekend cieszyc sie wolnym czasie w gronie rodziny, a nie latac z mopem :)

      Usuń
  4. Taka mini-rutyna pozwala mniej sprzatac, choc wydaje sie, ze codziennym ogarnieciem domu dodajemy sobie pracy i lepiej posprzatac raz a dobrze w sobote. No i potrzebna jest motywacja, zeby codziennie zamiatac i pucowac ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wlasnie czasowo wychodzi podobnie, tyle tylko, ze nie "na raz", wiec zmeczenie jest duzo mniejsze, no i weekend w zasadzie wolny :)

      Usuń
  5. Ja w sumie nigdy nie zostawiam dużego sprzątania na weekend, tylko właśnie tak jak radzisz Zawsze na tygodniu rano ogarniam te mini czynności :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam Twoje filmy o sprzataniu a teraz blog-super :) napewno zagoszcze tu na stale. Jestem tak samo pedantyczna, nawet teraz z polrocznym synkiem :) i podobnie jak autorka ktoregos z wczesniejszych komentarzy wieczorem szykuje ile tylko jest mozliwe na sniadanie, czesto nie mam na to ochoty czy sily, ale nie oszukujmy sie-rano tez nie bede jej miala jak to czesto przy dzieciach bywa :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo za piekna organizacje, jak widac - nawet przy dzieciach mozna :)

      Usuń
  7. Dopiero udało mi się zajrzeć na blog i bardzo podoba mi się ten wpis. Ja również bardzo lubię Twoje filmy sprzątaniowe, ale oststnio również blogi. Jesteś jedyną youtuberką którą śledzę teraz w trzech przestrzeniach (blog, yt, insta).

    Ja podobnie jak większość zaglądających tu osób mam pedantyczną naturę (stąd pewnie zaczęty doktorat w tym roku) ale nie mam w sobie nawyku sprzątania rano - mam tak zwane flexi-times na uczelni więc zaczynam pracę o 7 czasem o 8 - w zależności jak uda się dojechać by wcześniej skończyć. Całą rutynę zostawiam więc na wieczór i właściwie robię tak już od kiedy zaczęłam studia i uwielbiam wolne weekendy. Nie robię opisaych przez Ciebie rzeczy codziennie. Razem z mężem wiadomo - zmywamy codziennie, przecieramy prysznic, umywaalkę itp, ale zamiennie np prasujemy i odkurzamy (nie widzimy potrzeby aby odkurzać codziennie - ale jakbym miala 2 psy na pewno by sie to zmieniło ;) ).

    Uwielbiam nie mieć problemu z zaproszeniem gości na ostatnią chwilę albo jak jest to "na jutro" to mogę zająć się jakimiś zmyślnymi dekoracjami albo zrobić ciasto. Także RUTYNA NA PLUS!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo sie ciesze, ze znalazlas rutyne ktora pasuje idealnie do twojego (waszego) stylu zycia! O to wlasnie chodzi :)

      Usuń
  8. Od kilku miesięcy regularnie oglądam Twoje filmiki i dzięki nim udaje mi się regularne wprowadzanie porządku do mieszkania. Rano od razu po śniadaniu sprzątam naczynia, myje, wycieram do sucha i chowam do szafek. Najbardziej sprawdza mi się rutyna wieczorna - miło się wstaje rano i fajnie pije kawę w ogarniętym salonie. A Twoja pprada dotycząca wycierania kranów tak mi się spodobała, że teraz nawet zlew wycieram do sucha. To naprawdę bardzo, ale to bardzo poprawia samopoczucie w mieszkaniu. Dobrze, że trafiłam na Twój kanał :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra rutyna i zycie staje sie prostsze! :) Super, ze skorzystalas z moich rad, jest mi bardzo milo :)

      Usuń
  9. Wspaniały blog wspaniałe filmiki dzięki Tobie aż chce się sprzątać a woda i ocet cudo nie trzeba tracić pieniędzy na różne płyny do wody z octem dolewam olejek kwiatowy i pięknie pachnie a octu tak nie czuć pozdrawiam Cię Sylwio bardzo cieplutko i czekam na kolejne porady i filmiki 😃

    OdpowiedzUsuń
  10. Taka rutyna to dobre rozwiązanie jak chcemy mieć czysty dom. Ja również tak robię i przyznam, że znacznie mi to ułatwia zorganizowanie planu dnia.

    OdpowiedzUsuń
  11. Firma www.nomal.waw.pl to fachowcy od sprzątania i nie tylko – gorąco polecam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Myślę że szkoda czasu na codzienne odkurzanie lub zamiatanie i mycie ubikacji.Wystarczy robić to 3 razy w tygodniu

    OdpowiedzUsuń
  13. Też kiedyś bardzo często szukałam odpowiedzi na to pytanie, ale w końcu się udało. Jestem w stanie od sprzątania do sprzątania zachować to minimum dobrego wyglądu domu. Pomogła organizacja, odkładanie rzeczy na miejsce oraz to, że każda rzecz ma to swoje miejsce. A teraz może w nagrodę kpię sobie takiego https://www.leifheitsklep.pl/mopy-i-wiadra/mop-plaski-klasyczny-z-nakladka-z-mikrofi-bry-p-55210 nowego mopa?

    OdpowiedzUsuń
  14. Mi bardzo spodobały się twoje filmiki i również tak robię sprzątam codziennie i bardzo bardzo bardzo się cieszę że jesteś tak czysciutka osoba bardzo lubię takie filmiki. Tylko że nigdy nie mogłam wprowadzić je w życie. Ale od dziś zaczynam regularnie. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  15. Dobrze mieć taką rutynę, wtedy nie dojdzie do sytuacji że mamy w domu bałagan i też będzie nam dużo łatwiej sprzątać jeśli będą to prace zorganizowane

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam twoje filmiki i przyznam, że mi bardzo się podoba, że na sprzątanie ubierasz dres. Dzięki temu nie niszczysz normalnych rzeczy! Też na to wpadłam i kupuje coś z wyprzedaży https://moodo.pl/pol_m_LIKWIDACJA-KOLEKCJI-DO-80-1058.html

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawy artykuł. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie wiem, czy umiałabym tak po prostu to wszystko jakoś tak zaplanować. Dla mnie najważniejsze jest to, żebyśmy właśnie doraźnie mieli porządek. Może nie jest to dobre, ale na pewno ja sobie przed świętami wykupię sprzątanie mieszkań kraków . Dzięki temu szybko zadbam o moją przestrzeń.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jak sprzątanie, to warto zaopatrzyć się w wysokiej jakości środki czystości np. z hurtowni chemii gospodarczej

    OdpowiedzUsuń
  20. Sprzątanie to dla mnie jeden z ulubionych czynności domowych - mogę się wyciszyć :D ostatnio kupiła dodatkowo oczyszczacz powietrza LIFAair LA500, który sprawuje się super :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Sprzątać trzeba, nie uniknie się tego. Ale jak ma się na wyposażeniu skuteczne środki czystości jak np. płyn do naczyń https://ludwikekologiczny.pl/ludwik-ekologiczny-plyn-do-mycia-naczyn/ to nawet największy bród nie jest groźny. Są bardzo skuteczne mimo że ekologiczne

    OdpowiedzUsuń
  22. Rutyna jest dobra, nie tylko przy sprzątaniu

    OdpowiedzUsuń
  23. Najlepsza metodą jest chyba poprostu sprzatanie po sobie na bieżąco.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Lavendova , Blogger